close
Tanie Zaakwaterowanie
userad10
Reklama

Maszynistki w Kolejach Dolnośląskich [FOTO]

  • Wydarzenia
  • Radio Sudety 24
  • date_range 2021-05-04
  • whatshot 113
Maszynistki w Kolejach Dolnośląskich [FOTO]

Kobiety zaczynają zajmować stanowiska na kolei z pozoru zarezerwowane jedynie dla mężczyzn. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że już 61 kobiet zasiada za sterami pociągów. Czołową spółką w kontekście zatrudniania maszynistek są Koleje Dolnośląskie. 

O dziejach polskich maszynistek wiadomo niewiele. Najstarsze dane dotyczące kolejowych pionierek pochodzą z ostatniej dekady. Niemniej, przez ostatnie 5 lat zaszło sporo zmian – i to na rzecz kobiet!
Taka sytuacja ma miejsce w Kolejach Dolnośląskich. Według komunikatu Urzędu Transportu Kolejowego, dolnośląski przewoźnik zatrudnia obecnie pięć kobiet - trzy maszynistki i dwie panie w trakcie szkolenia na świadectwo maszynisty.

Jedną z kobiet, która przetarła szlaki w Kolejach Dolnośląskich jest Edyta Małecka. Szkolenie na świadectwo maszynisty przeszła w 2018 roku, a od lipca 2020 samodzielnie prowadzi pojazd. Wcześniej nie miała doświadczenia w pracy na kolei, jednak nie było to dla niej przeszkodą.

- Nigdy nie przypuszczałam, że wybiorę zawód maszynisty, bo nie byłam wcześniej związana z koleją. Jednak atrakcyjne zarobki skłoniły mnie, aby pójść w tę stronę, gdyż nie widziałam żadnych ograniczeń, abym ja, jako kobieta, mogła prowadzić pociąg. Przecież ten zawód nie jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn – mówi Edyta Małecka.

Przygoda z Kolejami Dolnośląskimi kolejnej z maszynistek, Sylwii Świder, rozpoczęła się od stanowiska konduktorki we wrześniu 2016 roku. Równo cztery lata później, zdecydowała się zostać maszynistką.

Pod okiem instruktora spróbowałam ruszyć w trasę na symulatorze. Bardzo spodobała mi się pierwsza jazda. Rozmawialiśmy na temat pracy maszynisty i to właśnie on namówił mnie, abym poszła na szkolenie, bo dostrzegł we mnie potencjał – wspomina Sylwia. Po namowach zdecydowała się rozpocząć szkolenie. Sama praca na pokładzie pociągu nie była dla niej czymś nowym, a szansa na zostanie maszynistką wiązała się ze spełnieniem jej marzeń. – Zawsze chciałam jeździć dużymi pojazdami, chociaż nigdy nie przypuszczałam, że będą to pociągi. Obserwowałam pracę maszynisty będąc na stanowisku konduktora i już wtedy stała się ona obiektem moich zainteresowań – dodaje Sylwia Świder, która od września 2020 roku jest maszynistką w Kolejach Dolnośląskich i jak sama mówi – bardzo lubi swoją pracę.  

Maszynistki wśród zalet pracy na kolei wyróżniają dwa główne czynniki – pracę z ludźmi – zarówno w kontekście współpracy z drużyną konduktorską i kontaktem z pasażerami, jak i wspaniałe widoki, które można podziwiać z perspektywy niedostępnej dla podróżnych.

- Siedzieć w kabinie na fotelu maszynisty, kierując pojazdem, za który jestem w pełni odpowiedzialna, a przy okazji podziwiać krajobraz Dolnego Śląska, który zapiera dech w piersiach – to wyjątkowe przeżycie, trudne do opisania – komentuje Sylwia. – Myślę, że koledzy po fachu zgodzą się ze mną – dodaje.

Według licznych stereotypów, kobiety pracujące na stanowisku maszynisty są traktowane w sposób ulgowy. Dolnośląskie maszynistki obalają ten mit. Zasady służby są takie same dla wszystkich pracowników, bez względu na płeć. Zdarzają się jednak sytuacje, w których widok kobiety za sterami pociągu nadal dziwi część podróżujących.

- Koledzy dopiero z czasem przyzwyczaili się do faktu, że nie tylko oni są świetnymi maszynistami, bo na równi z nimi są także kobiety – dodaje Edyta - Na pewno nie jest to łatwa praca. Ciąży na mnie ogromna odpowiedzialność, a maksymalna koncentracja i skupienie wymaga dużego wysiłku. Podczas służby zdarzają się różne sytuacje, ale kiedy jadę pociągiem - czuję się świetnie. Ta praca daje mi ogromną satysfakcję.

Wbrew krążącym opiniom, bycie maszynistą nie jest ograniczone do płci. Choć nadal ten zawód w większości kojarzony jest z mężczyznami, sytuacja powoli ulega zmianie.

- Chciałabym, aby inne kobiety nie bały się tej pracy, gdyż nie jest to zawód stworzony wyłącznie dla mężczyzn, o czym staram się przypominać każdego dnia. Wierzę, że w następnych latach coraz więcej kobiet będzie decydować się na wstąpienie w szeregi maszynistek, nieco rewolucjonizując naszą branżę – kończy Sylwia Świder.

Szkolenia dla maszynistów od 2018 roku odbywają się w Ośrodku Szkolenia Kadr Kolejowych w Legnicy. Obiekt ten posiada najnowocześniejszy w Europie symulator pojazdu kolejowego - Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego 45WE Impuls, który pozwala na naukę jazdy pociągu w realistycznych warunkach, odwzorowując drgania, przyspieszenia, hamowanie czy nawet wykolejenie.


Tagi: